Wandelen in SaPa - Reisverslag uit Sa Pá, Vietnam van Chris Harreveld - WaarBenJij.nu Wandelen in SaPa - Reisverslag uit Sa Pá, Vietnam van Chris Harreveld - WaarBenJij.nu

Wandelen in SaPa

Blijf op de hoogte en volg Chris

14 Mei 2013 | Vietnam, Sa Pá

We vertrokken met z'n drieën en een gids en nog een hele rits vrouwen voor onze wandeling naar de home- stay in een gehucht waar ik geen naam bij heb. Wel dat het de mensen van de Mhong tribe zijn.
De rest van de groep doet de ruige versie. Dat betekent veel steile stukken.
De route die ik heb gelopen begon eerst via de weg( 2 km) en daarna ook via smalle steile paadjes omhoog en omlaag, maar wel goed te doen. En al die vrouwen lopen mee, ondersteunen waar je weg dreigt te glibberen. Heel handig!
Onze spullen voor de nacht worden bij de home-stay gebracht. Dus lopen met alleen een rugzak met water en een poncho voor het geval dat het zou gaan regenen. Na een kilometer of vier kwamen we weer op een makkelijk pad.
Over dit pad nog een aantal kilometers tot de plek waar we gingen lunchen en de rest van de groep er weer bij kwam.
Op een prachtig punt is een soort overdekt terras, waar wij zaten te wachten op de rest. Ook werden we ongeveer overvallen door allerlei vrouwen en kinderen die je van alles willen verkopen. ik heb alleen wat gekocht van een van de vrouwen die ons tijdens het wandelen hielp. We konden ook mooi andere groepen toeristen/wandelaars zien aankomen. En dat waren er heel veel! Wij zijn onderweg geen andere groepen tegengekomen, omdat we erg vroeg waren vertrokken. Verder zijn er drie niveau's. Gelukkig heb ik het middelste niveau kunnen lopen. Het zwaarste niveau was echt te zwaar geweest met al dat klimmen en dalen. Dat konden de anderen allemaal beamen gelukkig. Dus goeie keus gemaakt! Het laatste stukje liepen we met elkaar tot onze overnachtingsplek.
Deze was heel simpel, al had ik als enige een kamer / hok voor mezelf. Rosa wilde liever met de anderen op de zolder slapen. Ik had een bed en zij sliepen op matrasjes op de grond. Allemaal met klamboe, kussen en deken.
We waren er al om drie uur en dan is er niet zo veel meer te doen. Na het eten, dat door de eigenaars en onze gids werd klaargemaakt, nog aan de andere kant van het pad in een barretje koffie gedronken. Tegen tienen gaan slapen en ik was blij dat ik er om zes uur weer uit kon.
De tocht terug zou drie uur zijn en wie dit niet wilde kon met de bagage en bus terug naar het hotel. Anderhalve kilometer lopen naar het busje en dat was het dan! De andere optie was weer een behoorlijk zwaar parcours. Jammer!
In de bus bedacht ik dat het wel heel weinig lopen was en ben ik 5 kilometer voor het dorp uitgestapt en alleen teruggelopen. Prima te doen en lekker rustig tot op 2 kilometer voor het dorp. Daar begon het weer druk te worden met groepen toeristen die op weg gingen en de nodige begeleiders/ verkopers.
Maar ik heb toch nog iets van een wandelgevoel gehad vandaag!

Na lekker opfrissen in het hotel en een lunch met de groep, nu even relaxen op een terras met wifi en een heerlijk drankje.
Vanavond en morgen zijn we nog in SaPa en dan weer de nachttrein in naar Hanoi en aansluitend in de bus naar Halong Bay.
Het laatste stukje van deze reis.

• 14 Mei 2013 - 10:49

Marieke:

Hoi Chris, je moet niet denken dat ik je verslagen niet lees, al is het niet dagelijks. Wat een mooie foto's maak jij ook weer. Het is een prachtige reis; zelfs ik, helemaal niet reislustig zoals je weet, ben een beetje jaloers. Geniet nog van de laatste dagen! Groetjes, Marieke

• 14 Mei 2013 - 13:09

Helen Van Der Woerd:

Hi Chris, wat een mooie ervaringen doe je op, ook al is het wandelen iets minder lang dan je dacht. Prachtige kleding ook. Klein volkje he, zo te zien aan de foto van jou en je gids!
    Veel plezier nog in de mooie Halong Bay. Hopelijk is het niet zo miezerig als bij mij destijds. Gaan jullie ook de grotten in daar hoog boven? Hoor weer, leuk zo. Groet Helen

• 14 Mei 2013 - 13:28

Irene :

Hallo Chris,

Bedankt voor je mooie verslagen en foto's. Jullie hebben veel gedaan en gezien.
    Geniet nog van de laatse dagen in Vietnam,waar ik dankzij jou veel van heb gezien en gelezen.

groet van Arie en Irene.

• 14 Mei 2013 - 15:02

Margreet:

Genietend van al het anders zijn dan op ons continent denk jij toch nog aan de noodzaak van lichamelijke beweging!hollands petje af for you!

• 14 Mei 2013 - 22:27

Marcel:

blijft leuk om je verslagen te lezen Chris! Wat een prachtige reis. wel wat anders dan een reisje-langs de-Rijn! Ook leuk om op deze manier contact met het thuisfront te houden. Lia en ik wensen je nog veel plezier met de laatste loodjes. En dan langzamerhand weer naar het kille kikkerlandje.