30 april en 1 mei - Reisverslag uit Nha Trang, Vietnam van Chris Harreveld - WaarBenJij.nu 30 april en 1 mei - Reisverslag uit Nha Trang, Vietnam van Chris Harreveld - WaarBenJij.nu

30 april en 1 mei

Blijf op de hoogte en volg Chris

01 Mei 2013 | Vietnam, Nha Trang

Leuk al jullie reacties!
Ik heb nu eindelijk mijn verblijfplaats aan kunnen passen. Ik hoop dat het nu wel blijft lukken. Wel leuker met een kaartje er bij toch!
Dinsdag 30 april en woensdag 1 mei.
Vanochtend iets later ontbijt en de bus in. Wel na een onrustige nacht vanwege een zieke kamergenote. Zij bleef vandaag in het hotel en is opgehaald voor wij om half acht de nachttrein in gingen. Het blijft opletten met eten en drinken!

Wij vertrokken met onze bus via een tolweg Saigon op weg naar de Mekong-delta.
Onderweg is er veel te zien van het gewone leven. Onze gids Hai weet ook veel te vertellen. Ik moet zeggen dat het niet allemaal overkomt zo op de vroege ochtend ;-)
Zijn naam Hai betekent "oceaan", tenminste als je het goed uitspreekt. Zo niet, dan betekent het ineens iets heel anders.

Het landschap van de Mekong-delta is eigenlijk heel erg vergelijkbaar met Nederland. Er zijn veel slootjes, kanalen, rivierarmen van de Mekong. Een van de langste rivieren 4500 km van de Tibetaanse hoogvlakte tot de monding.
Tot voor gisteren heb ik me niet zo sterk gerealiseerd dat wij in de delta van Maas en Rijn wonen. Zo door het raam van de bus kijkend lijkt het wel op elkaar. Overeenkomst het vele water.
Verschillen zijn natuurlijk de temperatuur, de tropische bomen die je in het landschap ziet en natuurlijk ook de typische huizenstijl. Smalle huizen van meestal twee of drie verdiepingen in mooie kleurtjes of in wit. Wat ook opvalt zijn de graven die de mensen op hun eigen grond hebben. Je ziet dus erg veel graftombes. Ook in allerlei gezellige kleurtjes.

Langs de weg veel bedrijvigheid. Wat je allemaal op je scooter mee kunt nemen!
Om te beginnen natuurlijk je familie, mannetje of vier, je levende have voor de verkoop ( waaronder ook honden die door sommige Vietnamezen worden gegeten) Ik zag gisteren een man met een eettafel voorbij rijden. Verder natuurlijk de nodige dozen, pakken, brandhout, bamboestokken. Dat zie je trouwens in veel ontwikkelingslanden. De mensen zijn heel vindingrijk en zeuren niet over of het wel verantwoord en veilig is. Maar de scooters zijn wel het vervoersmiddel hier.

Na een anderhalf uur rijden waren we bij de eerste bestemming. Met een bootje naar een reeks huisjes waar van allerlei dingen werden gemaakt van rijst en cocos. Snoepjes, koekjes, rijstpapier voor allerlei gebruik in de keuken. Leuk om te zien hoe het gemaakt wordt en te proeven. En vervolgens is het natuurlijk de bedoeling dat je het gaat kopen. Ik heb wat crackers van rijstmeel met sesamzaadjes gekocht met het oog op de treinreis. In de trein was het nog net geen paneermeel. Wel handiger meenemen i.p.v. de grote plakken. Deze werden in een soort knijpertjesijzer( knijpertje=koekje uit Noord-Oost Nederland) gemaakt.
Daarna door naar een mooi huis uit 1800 (of misschien nog wel ouder) met een mooi tuin er omheen met allerlei tropische fruitbomen.
Daarna weer in het bootje voor een heel bijzondere en lekkere lunch bij een familie.
's Middags stond de floting market op het programma, maar die was toch even anders dan de meeste van ons zich hadden voorgesteld.
Ik bedacht me dat ik andere jaren op Koninginnedag in de Amsterdamse grachten ronddobberde.toch nog een link met de gebeurtenis in Nederland.
Hier waren wel veel vrachtscheepjes te zien met lading als suikerbiet, aardappel, uien, maar daar bleef het een beetje bij. Niet de kleurige markt die wij hadden gedacht. Maar aangezien we heerlijk op het water waren en rond getuft werden was dit ook prima. Als slotstuk werden we met drie personen in een smalle lage roeiboot " Sampan "gezet en door een vrouw of man rond een eiland geroeid in een half uur. We kregen allemaal een typisch Vietnamees hoofddeksel op. Dat was dan wel weer grappig.
Daarna weer in de grotere boot terug naar de bus. En met een tussenstop bij de supermarkt voor wat etenswaren voor in de trein, naar het station voor ons nachtelijk vervoer naar Nha Trang.

In de trein met vier personen in een coupe met zachte bedden. Het was wat krap en af en toe had je het gevoel dat het onderstel van de trein iets harder reed dan de wagons er boven. Om even voor vijf werden we gewekt en om zes uur stonden we weer op het station. Na de mogelijkheid van even opfrissen en een ontbijt op een andere lokatie was er de optie zelf je tijd indelen, of mee met een excursie om te zwemmen en te snorkelen. Dat heb ik (uiteraard) gedaan. Het is hier niet zo mooi onder water als in Egypte, maar toch wel aardig. Veel beschadigd en vervuild.
Een heerlijke lunch aan boord gehad en mijn voeten weer keurig verzorgd en een kleine massage gehad. Kon allemaal aan boord, waar we alleen met een groepje van ons gezelschap waren.
De middag vrij, vandaar ruim de tijd voor een stukje verhaal. Er dreigen wat onweersbuien, dus helemaal prima om lekker hier wat uit te rusten.
Vanavond nog wat eten en morgen op weg naar Whale Island. Een stukje paradijs met wit zandstrand en blauwe zee. Het moet een van de hoogtepunten van deze reis worden.

• 01 Mei 2013 - 11:15

Robert:

Hoi Chris

Wat leuk dat we zo mogen meereizen!
    Het klinkt als een schitterende reis, maar ook behoorlijk inspannend. Nou ja, "You can sleep in Holland", zoals mijn oom zei, terwijl hij ons door Israel sleurde.
    Geniet ervan!

Groet van Antoinette en Robert

• 01 Mei 2013 - 15:13

Lies:

Hoi Chris,

Zo te lezen gaat het lekker.
    Leuke groep?
    Lekker fruit en al een Vietnamees die nederlands spreekt
    ontmoet??
    Op zo'n bountyeiland zitten ze verstopt toch?

He meidje, lekker genieten!
    Oranje-rode groet uit holland.
    Lies.

• 01 Mei 2013 - 19:09

Sella:

Hai Chris ,

Het klinkt heerlijk allemaal, wat eet je zoal bij zo,n vietnameese familie thuis? Toch geen broodje hond hoop ik? Hoe warm is het daar?

Veel plezier nog verder!

Sella

• 02 Mei 2013 - 21:28

Ellen:

Hoi Chris

Ik heb best zin om even mee te gaan naar dat heerlijke eiland! Jammer genoeg is het wat te ver weg! Leuke verhalen hoor. Groetjes van Ellen